Profese řídícího letového provozu a její specifika [rukopis] /

Profese řídícího letového provozu a její specifika [rukopis] /

Walter, Michal,psychologieaut

Štikar, Jiří,1934-nlk19990074155ths

Univerzita Karlova (Praha).Filozofická fakulta.Katedra psychologie

manuscripttext

rigorózní práceczenas

Praha,

2005

cze

K napsání této práce mě přivedla skutečnost, že od roku 2001 pracuji ve funkci podnikového psychologa Řízení letového provozu ČR, s.p. Jak je patrné z názvu podniku, k hlavním úkolům patří zajistit bezpečný a plynulý letový provoz nad územím České republiky. K tomuto účelu zaměstnává podnik řídící letového provozu (řlp), kteřílé jsou vycvičeni/y k tomu, aby tyto úkoly zvládli/y. V náplni práce podnikového psychologa je mj. výběr budoucích řídících letového provozu do kurzů, ve kterých lze získat licenci pro řízení letového provozu. Dále pak patří k mým povinnostem vzdělávání v oblasti působení lidského činitele v řízení letového provozu a psychologické poradenství pro zaměstnance. V rámci mezinárodní spolupráce jsem členem pracovních skupin, které jsou koordinovány organizací EUROCONTROL. Tato organizace sdružuje 35 evropských států a jejím cílem je bezpečný provoz nad územím členských států. Tyto pracovní skupiny jsou zaměřeny na zvládání stresu (CISM - Critical Incident Stress Management) a výběr řídících letového provozu (FEAST - First European Air traffic controller Selection Test). Problematika stresu spojeného s výkonem profese mě zaujala asi před pěti lety, kdy jsem vytvořil antistresový program, který jsem prezentoval v rámci vzdělávání dospělých v různých podnicích a institucích. Po nástupu do ŘLP jsem své znalosti ještě prohloubil a rozšířil. V rámci plnění pracovních úkolů jsem měl možnost seznámit se s metodikou EUROCONTROL, která nabízí řešení problematiky zvládání stresu v souvislosti s kritickými událostmi (CISM). Jedná se o metodiku, která je mezinárodně uznávaná a ověřená praxí nejen v oblasti řízení letového provozu, ale i v jiných zátěžových profesích (hasiči, policisté, záchranáři).

Rigorózní práce (PhDr.)--Univerzita Karlova. Filozofická fakulta. Katedra psychologie, 2005

K napsání této práce mě přivedla skutečnost, že od roku 2001 pracuji ve funkci podnikového psychologa Řízení letového provozu ČR, s.p. Jak je patrné z názvu podniku, k hlavním úkolům patří zajistit bezpečný a plynulý letový provoz nad územím České republiky. K tomuto účelu zaměstnává podnik řídící letového provozu (řlp), kteřílé jsou vycvičeni/y k tomu, aby tyto úkoly zvládli/y. V náplni práce podnikového psychologa je mj. výběr budoucích řídících letového provozu do kurzů, ve kterých lze získat licenci pro řízení letového provozu. Dále pak patří k mým povinnostem vzdělávání v oblasti působení lidského činitele v řízení letového provozu a psychologické poradenství pro zaměstnance. V rámci mezinárodní spolupráce jsem členem pracovních skupin, které jsou koordinovány organizací EUROCONTROL. Tato organizace sdružuje 35 evropských států a jejím cílem je bezpečný provoz nad územím členských států. Tyto pracovní skupiny jsou zaměřeny na zvládání stresu (CISM - Critical Incident Stress Management) a výběr řídících letového provozu (FEAST - First European Air traffic controller Selection Test). Problematika stresu spojeného s výkonem profese mě zaujala asi před pěti lety, kdy jsem vytvořil antistresový program, který jsem prezentoval v rámci vzdělávání dospělých v různých podnicích a institucích. Po nástupu do ŘLP jsem své znalosti ještě prohloubil a rozšířil. V rámci plnění pracovních úkolů jsem měl možnost seznámit se s metodikou EUROCONTROL, která nabízí řešení problematiky zvládání stresu v souvislosti s kritickými událostmi (CISM). Jedná se o metodiku, která je mezinárodně uznávaná a ověřená praxí nejen v oblasti řízení letového provozu, ale i v jiných zátěžových profesích (hasiči, policisté, záchranáři).

letecká doprava

vedoucí pracovníci

Psychologie práce

Stres

empirické výzkumy

stres (psychologie)