Žák s autismem

Integrace dětí s autismem do základních škol

Žák s autismem

Integrace dětí s autismem do základních škol

Kaimová, Jitka

integrace

autismus

základní školy

integrating

autism

basic school

Základním tématem předkládané diplomové práce je problematika integrovaného vzdělávání žáků s autismem v běžných základních školách. Cílem diplomové práce je zmapování současné situace v integrovaném vzdělávání žáků s autismem ve Středočeského kraji, a to z pohledu krajského koordinátora pro oblast autismu jakožto nové instituce, která je zodpovědná za koordinaci poradenských a vzdělávacích služeb pro klienty s autismem v kraji, a je významným nástrojem k realizaci procesu integrace. Dílčím cílem diplomové práce je zjištění konkrétních zkušeností rodičů a asistentů pedagogů integrovaných dětí, zejména definování problémů, s nimiž se v procesu integrace nejčastěji setkávají. Diplomová práce by chtěla přispět k pedagogické praxi v oblasti integrovaného vzdělávání žáků s autismem, a to pokusem o upřesnění současných problémů, na něž bude potřeba se v budoucnosti zaměřit.

The main subject for this diploma thesis is questions of integrating children with autism in mainstream basic schools. The aim of diploma thesis is to analyse current situation of integrated education of pupils with autism in mainstream schools in Central Bohemia Region. The analysis goes from the view of region coordinator for autism as a new institution responsible for coordination of counselling and educational services focused on clients with autism in region, and as a significant instrument for realization of the integration process. Partial aim of diploma thesis is focused on detection of factual experience of parents and assistant educators of integrated children, especially on disclosure of fundamental problems they often deal with in integration process. Diploma thesis would like to contribute to pedagogic practice in the field of integrating pupils with autism in mainstream schools by means of definition current problems to be solved in the future.

Univerzita Karlova v Praze

2007-04-23

diplomová práce

application.pdf