Sociální dovednosti lektora [rukopis] /

Sociální dovednosti lektora [rukopis] /

Vobrátilková, Miladadis

Štěpánek, Zdeněkths

Univerzita Karlova.Katedra andragogiky a personálního řízeníkn20030514003dgg

manuscripttext

diplomové práceczenas

Praha,

2005

cze

Jako téma této práce jsem si vybrala sociální dovednosti lektora. Ve vzdělávacím procesu je učitel klíčovým činitelem, který výrazně ovlivňuje průběh vzdělávacího procesu i jeho výsledky a efektivitu. Právě proto se v pedagogické teorii i praxi odborníci často zabývají osobností učitele a zkoumají, jakými vědomosti, schopnosti, dovednosti by učitelé měli disponovat a stanovují tak požadavky, které tato profese vyžaduje. Dokonce existuje i vědní disciplína, která se zabývá osobností učitele - pedeutologie. Protože ve vzdělávání dospělých je role lektora neméně významná, je jistě téma osobnosti lektora pro andragogiku velmi zajímavé. To je také důvod, proč jsem si toto téma zvolila. Tato práce neposkytuje komplexní pohled na působení lektora ve vzdělávání dospělých. Nechci se zabývat odbornými ani didaktickými dovednostmi lektora. Zajímá mě interakce lektora a dospělého studenta a především vliv lektora na tuto interakci, protože stejně jako v pedagogice učitel, i ve vzdělávání dospělých je lektor ten, kdo především určuje kvalitu vztahu mezi ním a dospělým. Na druhou stranu nesmíme opomenout fakt, že dovednosti lektora se vzájemně prolínají, proto i v této práci se občas přiblížíme oblasti didaktických a odborných dovedností. Chtěla bych, aby práce poskytovala konkrétní doporučení, která by odpovídala na zdánlivě jednoduché otázky: jak se k dospělým účastníkům vzdělávacího procesu chovat? Jak s nimi komunikovat? Jak prostřednictvím sociálních dovedností pomoci dospělým s učením?

Diplomová práce (Mgr.)--Univerzita Karlova. Filozofická fakulta. Katedra andragogiky a personálního řízení, 2005

Obsahuje bibliografii na s.85

Jako téma této práce jsem si vybrala sociální dovednosti lektora. Ve vzdělávacím procesu je učitel klíčovým činitelem, který výrazně ovlivňuje průběh vzdělávacího procesu i jeho výsledky a efektivitu. Právě proto se v pedagogické teorii i praxi odborníci často zabývají osobností učitele a zkoumají, jakými vědomosti, schopnosti, dovednosti by učitelé měli disponovat a stanovují tak požadavky, které tato profese vyžaduje. Dokonce existuje i vědní disciplína, která se zabývá osobností učitele - pedeutologie. Protože ve vzdělávání dospělých je role lektora neméně významná, je jistě téma osobnosti lektora pro andragogiku velmi zajímavé. To je také důvod, proč jsem si toto téma zvolila. Tato práce neposkytuje komplexní pohled na působení lektora ve vzdělávání dospělých. Nechci se zabývat odbornými ani didaktickými dovednostmi lektora. Zajímá mě interakce lektora a dospělého studenta a především vliv lektora na tuto interakci, protože stejně jako v pedagogice učitel, i ve vzdělávání dospělých je lektor ten, kdo především určuje kvalitu vztahu mezi ním a dospělým. Na druhou stranu nesmíme opomenout fakt, že dovednosti lektora se vzájemně prolínají, proto i v této práci se občas přiblížíme oblasti didaktických a odborných dovedností. Chtěla bych, aby práce poskytovala konkrétní doporučení, která by odpovídala na zdánlivě jednoduché otázky: jak se k dospělým účastníkům vzdělávacího procesu chovat? Jak s nimi komunikovat? Jak prostřednictvím sociálních dovedností pomoci dospělým s učením?

sociální dovednosti

sociální interakce

Koučování

lingvodidaktické lektoráty

Pedagogové

Studenti