Celoživotní vzdělávání a výchova v pojetí anthroposofie [rukopis] /

Celoživotní vzdělávání a výchova v pojetí anthroposofie [rukopis] /

Stárková, Terezadis

Vymazal, Jiříths

Univerzita Karlova.Katedra andragogiky a personálního řízeníkn20030514003dgg

manuscripttext

diplomové práceczenas

Praha,

2003

cze

Zorientovat se v současném postmoderním a multikulturním světě a smysluplně se do něj zapojit není snadný úkol. Čím větší pole možností se otevírá, tím více je těžší volit a tím větší nároky jsou na člověka kladeny. Informační exploze proměnila interpretační rámec reality. Jak tvrdí například Bertrand (1998), žijeme v naprostém nepochopení smyslu skutečnosti. Lidé žijící v předchozích staletích měli podle něj oproti nám jednu výhodu. Měli k dispozici méně poznatků než dnes, ale více interpretačních schémat, jež byla navíc efektivnější než ta dnešnÍ. Dnes je situace jiná. Rychlý vývoj poznání v různých oblastech a přístup k rozmanitým kulturám nám stále více znesnadňují pohled na celek. Hlavní slovo mají jednotlivé specializace. Španělský filosof Ortega y Gasset k tomu prohlásil, že dnešní profesionálové, inženýři, advokáti a vědci jsou vycvičení, ale nekultivovaní barbaři. M. Henry píše, že exploze vědeckého poznání způsobila zničení člověka. "Tento rozvoj velkého množství vědění, jehož teoretické a praktické prostředky se příkře rozcházejí s tradičními znalostmi lidstva, měl za následek rozbití nejenom onoho poznání, považovaného za iluzi, ale i lidství samotného."

Diplomová práce (Mgr.)--Univerzita Karlova. Filozofická fakulta. Katedra andragogiky a personálního řízení, 2003

Obsahuje bibliografii na s.79-81

Zorientovat se v současném postmoderním a multikulturním světě a smysluplně se do něj zapojit není snadný úkol. Čím větší pole možností se otevírá, tím více je těžší volit a tím větší nároky jsou na člověka kladeny. Informační exploze proměnila interpretační rámec reality. Jak tvrdí například Bertrand (1998), žijeme v naprostém nepochopení smyslu skutečnosti. Lidé žijící v předchozích staletích měli podle něj oproti nám jednu výhodu. Měli k dispozici méně poznatků než dnes, ale více interpretačních schémat, jež byla navíc efektivnější než ta dnešnÍ. Dnes je situace jiná. Rychlý vývoj poznání v různých oblastech a přístup k rozmanitým kulturám nám stále více znesnadňují pohled na celek. Hlavní slovo mají jednotlivé specializace. Španělský filosof Ortega y Gasset k tomu prohlásil, že dnešní profesionálové, inženýři, advokáti a vědci jsou vycvičení, ale nekultivovaní barbaři. M. Henry píše, že exploze vědeckého poznání způsobila zničení člověka. "Tento rozvoj velkého množství vědění, jehož teoretické a praktické prostředky se příkře rozcházejí s tradičními znalostmi lidstva, měl za následek rozbití nejenom onoho poznání, považovaného za iluzi, ale i lidství samotného."

Andragogika

Antropozofie

celoživotní vzdělávání