Životaschopnost zreformovaných penzijních systémů v Maďarsku a Polsku [rukopis] /
Hedbávný, Petr,1979-dis
Schneider, Ondřej,1964-mzk2003190828oth
Kouba, Karel,1927-jk01062240oth
Univerzita Karlova.Institut ekonomických studiíxx0005480dgg
manuscripttext
diplomové práce
Praha,
2003
cze
Diplomová práce se zabývá reformou penzijního systému jako reformou jeho uspořádání, které by mělo reflektovat preference voličů o redistribuci v penzijním systému. Teze o neoptimálnosti diskreční politiky v situacích, kdy jednotlivci jsou schopni do určité míry předvídat kroky vlády (Kydland a Prescott 1977), je aplikována na penzijní systém. Závěr pro načasování penzijní reformy je následující: to, zda pravomoc vlády diskrečně stanovovat některé parametry penzijního systému urychlí jeho reformu či nikoli, závisí především na velikosti faktoru, jímž jednotliví voliči diskontují budoucnost. Centrálním tématem práce je životaschopnost zreformovaného penzijního systému. Životaschopným penzijním systémem se rozumí takový penzijní systém, který poskytuje maximální očekávanou výši penze při daných preferencích voličů o redistribuci v penzijním systému. Nutnou podmínkou vzniku životaschopného penzijního systému je široký konsensus napříč politickými stranami, tripartitou a případnými dalšími silnými zájmovými skupinami o podobě penzijního systému. Životaschopnost penzijního systému je ohrožena, pokud uspořádání penzijního systému umožňuje některým aktérům sledovat takové individuální maximalizační strategie, které jsou na úkor ostatních pojištěnců. Hlavním rizikem pro životaschopnost penzijního systému jsou tedy taková rozhodnutí či jednání politiků, která sledování zvrácených maximalizačních strategií (rent-seeking, free-riding apod.) umožňují nebo tolerují.
In this diploma thesis pension reform is perceived as a reform of rules, while these rules should reflect voters preferences about redistribution via pension system. The proposition of Kydland and Prescott (1977) that discretionary policy is not optimal if individuals are able to predict the steps of policymakers at least to some extent is used for the analysis in the area of the pension system. The implication for the timing of the pension reform is the following: whether the existence of discretionary setting of parameters accelerates the reform or not, depends primarily on the value of the individuals discount factors. The central topic of this thesis is the viability of a reformed pension system. A viable pension system is such that delivers maximum expected pension given voters preferences about redistribution via pension system. The requirement for the development of a viable pension system is a wide consensus across political parties, tripartite and other possible strong interest groups. The viability of the pension system is endangered if the setup of the pension system makes it possible for some economic actors to follow individual maximization strategies at the expense of other pension system participants. Thus the main danger for the pension systems viability is such a policymakers decision or behaviour, which either makes it possible to follow perverse maximization strategies (rent-seeking, free-riding etc.) or does not forestall them. Both the earmarking of funds to finance the transition to the reformed pension system and the existence of actuarial projections of the pension systems finances under alternative scenarios of the development of macroeconomic and demographic parameters increase the likelihood that the pension reform will be implemented in the spirit of the passed legislation.
Diplomová práce (Mgr.)--Univerzita Karlova. Fakulta sociálních věd. Institut ekonomických studií, 2003
Literatura na listě 83-86
Diplomová práce se zabývá reformou penzijního systému jako reformou jeho uspořádání, které by mělo reflektovat preference voličů o redistribuci v penzijním systému. Teze o neoptimálnosti diskreční politiky v situacích, kdy jednotlivci jsou schopni do určité míry předvídat kroky vlády (Kydland a Prescott 1977), je aplikována na penzijní systém. Závěr pro načasování penzijní reformy je následující: to, zda pravomoc vlády diskrečně stanovovat některé parametry penzijního systému urychlí jeho reformu či nikoli, závisí především na velikosti faktoru, jímž jednotliví voliči diskontují budoucnost. Centrálním tématem práce je životaschopnost zreformovaného penzijního systému. Životaschopným penzijním systémem se rozumí takový penzijní systém, který poskytuje maximální očekávanou výši penze při daných preferencích voličů o redistribuci v penzijním systému. Nutnou podmínkou vzniku životaschopného penzijního systému je široký konsensus napříč politickými stranami, tripartitou a případnými dalšími silnými zájmovými skupinami o podobě penzijního systému. Životaschopnost penzijního systému je ohrožena, pokud uspořádání penzijního systému umožňuje některým aktérům sledovat takové individuální maximalizační strategie, které jsou na úkor ostatních pojištěnců. Hlavním rizikem pro životaschopnost penzijního systému jsou tedy taková rozhodnutí či jednání politiků, která sledování zvrácených maximalizačních strategií (rent-seeking, free-riding apod.) umožňují nebo tolerují.
In this diploma thesis pension reform is perceived as a reform of rules, while these rules should reflect voters preferences about redistribution via pension system. The proposition of Kydland and Prescott (1977) that discretionary policy is not optimal if individuals are able to predict the steps of policymakers at least to some extent is used for the analysis in the area of the pension system. The implication for the timing of the pension reform is the following: whether the existence of discretionary setting of parameters accelerates the reform or not, depends primarily on the value of the individuals discount factors. The central topic of this thesis is the viability of a reformed pension system. A viable pension system is such that delivers maximum expected pension given voters preferences about redistribution via pension system. The requirement for the development of a viable pension system is a wide consensus across political parties, tripartite and other possible strong interest groups. The viability of the pension system is endangered if the setup of the pension system makes it possible for some economic actors to follow individual maximization strategies at the expense of other pension system participants. Thus the main danger for the pension systems viability is such a policymakers decision or behaviour, which either makes it possible to follow perverse maximization strategies (rent-seeking, free-riding etc.) or does not forestall them. Both the earmarking of funds to finance the transition to the reformed pension system and the existence of actuarial projections of the pension systems finances under alternative scenarios of the development of macroeconomic and demographic parameters increase the likelihood that the pension reform will be implemented in the spirit of the passed legislation.
Maďarsko
Polsko
Práce diplomové
Reformy ekonomické
Systémy penzijní
Důchod
Maďarsko
Polsko
Reforma