Sociální hnutí jako místo vzdělávání dospělých [rukopis] /
Kopecký, Martindis
Beneš, Milan,1950-xx0004727ths
Univerzita Karlova.Katedra andragogiky a personálního řízeníkn20030514003
manuscripttext
dizertace
Praha,
2004
cze
Na otázku, proč dnes psát o vztahu vzdělávání dospělých a sociálních hnutí, existuje více odpovědí. Jako schůdný způsob argumentace se jeví odkaz na bohatou tradici vzdělávání dospělých zaměřeného na emancipaci. Vzdělávání dospělých se jako masový fenomén objevilo v situaci vzájemné provázanosti hnutí sociálního a vzdělávacího. Vazba mezi sociálním hnutím a vzděláváním dospělých byla typická pro Evropu, Severní Ameriku i tzv. třetí svět. Projevila se i v prvních propracovaných koncepcích celoživotního vzdělávání, které pocházely z produkce UNESCA. Ovšem možnost spolehnout se na nikoliv nepodstatné historické odkazy má svou hranici, jež je určena právě minulostí. Historické, či spíše historizující hledisko chci použít především k důkladnějšímu pochopení současných trendů. Vycházím přitom z rozdílů mezi klasickou fází modernizace (přelom devatenáctého a dvacátého století) a přítomností. Porovnávám rovněž trendy v západních společnostech s českou situací. Mým cílem bude dokázat, že přes veškerou nejednoznačnost má občanské vzdělávání své důležité místo i v dnešní teorii a praxi vzdělávání dospělých a že stále existuje silná vazba mezi sociálním hnutím a vzděláváním (učením). Chci popsat proměnu podob a možností občanského vzdělávání spojeného s politickou angažovaností.
Disertační práce (PhD.)--Univerzita Karlova. Filozofická fakulta. Katedra andragogiky a personálního řízení, 2004
Obsahuje bibliografii na s. 137-147
Na otázku, proč dnes psát o vztahu vzdělávání dospělých a sociálních hnutí, existuje více odpovědí. Jako schůdný způsob argumentace se jeví odkaz na bohatou tradici vzdělávání dospělých zaměřeného na emancipaci. Vzdělávání dospělých se jako masový fenomén objevilo v situaci vzájemné provázanosti hnutí sociálního a vzdělávacího. Vazba mezi sociálním hnutím a vzděláváním dospělých byla typická pro Evropu, Severní Ameriku i tzv. třetí svět. Projevila se i v prvních propracovaných koncepcích celoživotního vzdělávání, které pocházely z produkce UNESCA. Ovšem možnost spolehnout se na nikoliv nepodstatné historické odkazy má svou hranici, jež je určena právě minulostí. Historické, či spíše historizující hledisko chci použít především k důkladnějšímu pochopení současných trendů. Vycházím přitom z rozdílů mezi klasickou fází modernizace (přelom devatenáctého a dvacátého století) a přítomností. Porovnávám rovněž trendy v západních společnostech s českou situací. Mým cílem bude dokázat, že přes veškerou nejednoznačnost má občanské vzdělávání své důležité místo i v dnešní teorii a praxi vzdělávání dospělých a že stále existuje silná vazba mezi sociálním hnutím a vzděláváním (učením). Chci popsat proměnu podob a možností občanského vzdělávání spojeného s politickou angažovaností.
hnutí sociální
Vzdělávání dospělých
Elektronická verze disertační práce je přístupná pouze po dohodě s autorem. Kontaktujte, prosím, Knihovnu psychologických a sociokulturních věd