Učební kontrakty ve vzdělávání dospělých [rukopis] /

Učební kontrakty ve vzdělávání dospělých [rukopis] /

Seifert, Matějdis

Beneš, Milan,1950-xx0004727ths

Univerzita Karlova.Katedra andragogiky a personálního řízeníkn20030514003dgg

manuscripttext

diplomové práceczenas

Praha,

2005

cze

Předložená práce se zabývá možnostmi využití specifického typu dohod - tzv. učebních kontraktů (learning contracts) - vandragogické práci. Jedná se o dohody, kterými se učící se osoba zavazuje jiné osobě nebo skupině, že bude dojednaným postupem a metodami usilovat o dosažení svých přesně specifikovaných vzdělávacích cílů, a že v určeném termínu předloží doklady o tom, že naplánované učení proběhlo. Takovéto dohody jsou uzavírány z vícero důvodů. Prvním je možnost systematicky plánovat a spoluutvářet pomocí kontraktu učební projekt či kurikulum, a to ve spolupráci s účastníkem. Tím se tato metoda řadí mezi přístupy, které si dávají za cíl zvýšit podíl účastníka na rozhodování o učební zkušenosti, čili do skupiny přístupů podporujících sebeřízené učenÍ. Druhým důvodem pro využití učebních kontraktů jsou možnosti, které poskytuje dojednávání kontraktu: díky němu není učící se při plánování svého učení ponechán napospas pouze svému úhlu pohledu a často i omezeným znalostem existujících andragogických metod a zásad efektivního učenÍ. Účast další osoby totiž znamená, že může využít také její znalosti, zkušenosti a odlišnou perspektivu na plánované učenÍ. Neposledním důvodem pro používání kontraktů může být možnost zařadit do učebního projektu i učební metody realizované mimo výuku, bez přítomnosti vyučujícího, a poté podle předem dojednaných kritérií posoudit úspěšnost učenÍ.

Diplomová práce (Mgr.)--Univerzita Karlova. Filozofická fakulta. Katedra andragogiky a personálního řízení, 2005

Obsahuje bibliografii na s.82-90

Předložená práce se zabývá možnostmi využití specifického typu dohod - tzv. učebních kontraktů (learning contracts) - vandragogické práci. Jedná se o dohody, kterými se učící se osoba zavazuje jiné osobě nebo skupině, že bude dojednaným postupem a metodami usilovat o dosažení svých přesně specifikovaných vzdělávacích cílů, a že v určeném termínu předloží doklady o tom, že naplánované učení proběhlo. Takovéto dohody jsou uzavírány z vícero důvodů. Prvním je možnost systematicky plánovat a spoluutvářet pomocí kontraktu učební projekt či kurikulum, a to ve spolupráci s účastníkem. Tím se tato metoda řadí mezi přístupy, které si dávají za cíl zvýšit podíl účastníka na rozhodování o učební zkušenosti, čili do skupiny přístupů podporujících sebeřízené učenÍ. Druhým důvodem pro využití učebních kontraktů jsou možnosti, které poskytuje dojednávání kontraktu: díky němu není učící se při plánování svého učení ponechán napospas pouze svému úhlu pohledu a často i omezeným znalostem existujících andragogických metod a zásad efektivního učenÍ. Účast další osoby totiž znamená, že může využít také její znalosti, zkušenosti a odlišnou perspektivu na plánované učenÍ. Neposledním důvodem pro používání kontraktů může být možnost zařadit do učebního projektu i učební metody realizované mimo výuku, bez přítomnosti vyučujícího, a poté podle předem dojednaných kritérií posoudit úspěšnost učenÍ.

Andragogika

vyučovací metody

Projekty

Smlouvy

vyučovací metody