Stárnoucí člověk s mentální retardací v procesu celoživotního učení
Plánování individuálních vzdělávacích aktivit
Špačková, Kateřina
stárnoucí člověk
mentální retardace
celoživotní učení
education
old people
intellectual disabilities
Mým záměrem je zdůraznit potřebnost vzdělávání stárnoucích lidí s mentálním postižením. K tomu, abych tak mohla učinit, budu se snažit nejprve stručně popsat specifika stárnoucích lidí s mentálním postižením ve vztahu k procesu celoživotního učení. Zmíním se o vývoji názorů na vzdělávání lidí s mentálním postižením v době minulé a hlavně se pokusím nastínit názory současné. Dále se budu věnovat pojmu celoživotního vzdělávání a jeho důležitosti ve vztahu k stárnoucím lidem s mentálním postižením. Pokusím se navrhnout vhodné principy přístupu, cíle a obsah vzdělávání, které lze nabízet stárnoucím lidem s mentální retardací. Budu vycházet z dostupné odborné literatury, ze zkušeností některých zařízení poskytujících služby stárnoucím lidem s mentální retardací, a také ze svých zkušeností, které jsem nabyla ve funkci asistenta stárnoucích osob s mentální retardací.
My intention is emphasize importance of education of old people with intellectual disabilities. To achieve this aim, at first I will study and describe specific problems of old people with intellectual disabilities concerning process of lifelong education. I will describe history of education of people with intellectual disabilities in the past and today. Than I will study term „lifelong education“ and its importance concerning old poeple with intellectual disability. I will try to draw up available principles of acces, goals and content of education, which is possible offer to poeple with intellectual disabilities. I will inspire in literature, experiences of poeple in some institutions, who servise old poeple with intellectual disabilities, and also in my experiences, which I got as an asistent of adult and old poeple with intellectual disabilities.
Univerzita Karlova v Praze
2004-11-08
diplomová práce
application.pdf