Církev a vzdělávání [rukopis] /

Církev a vzdělávání [rukopis] /

Šerák, Michaldis

Vymazal, Jiří,1937-jn19990216187ths

Univerzita Karlova.Katedra andragogiky a personálního řízeníkn20030514003dgg

manuscripttext

diplomové práceczenas

Praha,

2000

cze

Církev a náboženství na straně jedné a výchova a vzdělávání na straně druhé - to jsou dvě oblasti lidské historie a jeho duchovního bohatství, které spolu byly pevně propojeny po celá dlouhá staletí. I dnes, kdy jsme svědky postupné relativizace většiny tradičních hodnot a celý proces vzdělání je degradován pouze na odbornou přípravu na povolání, tvoří základy naší společnosti principy a hodnoty pevně zakořeněné v křesťanské tradici. Cílem celé této práce by proto především mělo být pomoci uvědomit si toto historické propojení církve a náboženství s procesem výchovy a vzdělání, na čemž nic nemění ani skutečnost, že tento historický fakt bývá v poslední době výrazně oslabován. Druhým důležitým úkolem je také akcentace výrazné specifičnosti křesťanského přístupu ke vzdělání, který nabízí něco docela jiného než naprostá většina komerčních nebo státních vzdělávacích institucí, které se povětšinou zaměřují na krátkodobé a praktické cíle, zatímco cílem křesťanského přístupu je kultivace ducha a příprava na život věčný. Snažil jsem se rovněž o určité shrnutí vývoje vztahu vědy, státu i veřejnosti k církvi a zhodnocení pozice náboženství a tradičních církví v moderním světě.

Diplomová práce (Mgr.)--Univerzita Karlova. Filozofická fakulta. Katedra andragogiky a personálního řízení, 2000

Obsahuje bibliografii na s.89

Církev a náboženství na straně jedné a výchova a vzdělávání na straně druhé - to jsou dvě oblasti lidské historie a jeho duchovního bohatství, které spolu byly pevně propojeny po celá dlouhá staletí. I dnes, kdy jsme svědky postupné relativizace většiny tradičních hodnot a celý proces vzdělání je degradován pouze na odbornou přípravu na povolání, tvoří základy naší společnosti principy a hodnoty pevně zakořeněné v křesťanské tradici. Cílem celé této práce by proto především mělo být pomoci uvědomit si toto historické propojení církve a náboženství s procesem výchovy a vzdělání, na čemž nic nemění ani skutečnost, že tento historický fakt bývá v poslední době výrazně oslabován. Druhým důležitým úkolem je také akcentace výrazné specifičnosti křesťanského přístupu ke vzdělání, který nabízí něco docela jiného než naprostá většina komerčních nebo státních vzdělávacích institucí, které se povětšinou zaměřují na krátkodobé a praktické cíle, zatímco cílem křesťanského přístupu je kultivace ducha a příprava na život věčný. Snažil jsem se rovněž o určité shrnutí vývoje vztahu vědy, státu i veřejnosti k církvi a zhodnocení pozice náboženství a tradičních církví v moderním světě.

Církev

historický vývoj

Vzdělávání