Financování vysokých škol [rukopis] /

Financování vysokých škol [rukopis] /

Segethová, Janadis

Cahlík, Tomáš,1956-jn20010310039ths

Univerzita Karlova.Institut ekonomických studiíxx0005480dgg

manuscripttext

diplomové práce

[Praha],

2000

cze

Práce je věnována rozboru systému financování vysokých škol a jejich problémům. Aktuální význam takového rozboru vyplývá z údajů, které svědčí o tom, že finanční stav vysokých škol v České republice je téměř kritický. Diskutováno je financování v České republice a v různých zemích Evropské unie. Různé postupy financování vysokých škol v několika zemích Evropské unie jsou probírány a hodnoceny z hlediska použitelnosti těchto zkušeností v České republice. Speciální důraz je kladen na rozbor těch zdrojů financování vysokých škol, které pocházejí od studentů samotných, i když v nich participuje v různé formě stát. Takovými zdroji jsou poplatky a školné. Způsob stanovení výše poplatků (eventuelně školného) může být odvozen z výdajů spojených se studiem na té které škole nebo na základě finančního ohodnocení budoucího zaměstnání, nebo může být kombinací obou či dalších hledisek. Protože na našich vysokých školách jsou podle vysokoškolského zákona zavedeny poplatky, jsou v práci posuzovány tyto způsoby i z hlediska prvních zkušeností s poplatky na českých vysokých školách, jmenovitě na Univerzitě Karlově v Praze. Problematika školného je studována v práci v různých aspektech i s kritickými poznámkami. V souvislosti s hospodařením vysokých škol je v práci zmíněno i podnikání vysokých škol, které by mohlo mít jistě pozitivní dopad na stav financí vysokých škol. V současné době vysokoškolský zákon v České republice neumožňuje veřejným vysokým školám podnikat. Protože v českých zemích je samotné zavedení školného stále ještě jen předmětem diskuse, je školné posuzováno především ve své podstatě.

Diplomová práce (Mgr.)--Univerzita Karlova. Fakulta sociálních věd. Institut ekonomických studií, 2000

Práce je věnována rozboru systému financování vysokých škol a jejich problémům. Aktuální význam takového rozboru vyplývá z údajů, které svědčí o tom, že finanční stav vysokých škol v České republice je téměř kritický. Diskutováno je financování v České republice a v různých zemích Evropské unie. Různé postupy financování vysokých škol v několika zemích Evropské unie jsou probírány a hodnoceny z hlediska použitelnosti těchto zkušeností v České republice. Speciální důraz je kladen na rozbor těch zdrojů financování vysokých škol, které pocházejí od studentů samotných, i když v nich participuje v různé formě stát. Takovými zdroji jsou poplatky a školné. Způsob stanovení výše poplatků (eventuelně školného) může být odvozen z výdajů spojených se studiem na té které škole nebo na základě finančního ohodnocení budoucího zaměstnání, nebo může být kombinací obou či dalších hledisek. Protože na našich vysokých školách jsou podle vysokoškolského zákona zavedeny poplatky, jsou v práci posuzovány tyto způsoby i z hlediska prvních zkušeností s poplatky na českých vysokých školách, jmenovitě na Univerzitě Karlově v Praze. Problematika školného je studována v práci v různých aspektech i s kritickými poznámkami. V souvislosti s hospodařením vysokých škol je v práci zmíněno i podnikání vysokých škol, které by mohlo mít jistě pozitivní dopad na stav financí vysokých škol. V současné době vysokoškolský zákon v České republice neumožňuje veřejným vysokým školám podnikat. Protože v českých zemích je samotné zavedení školného stále ještě jen předmětem diskuse, je školné posuzováno především ve své podstatě.

Ekonomika finanční

Práce diplomové

Školy vysoké

Finanční ekonomika

Vysoká škola