Environmentální daně a ochrana ovzduší v ČR [rukopis] /

Environmentální daně a ochrana ovzduší v ČR [rukopis] /

Posolda, Lukáš,1981-dis

Ščasný, Milan,1973-mzk2003205545oth

Univerzita Karlova.Institut ekonomických studiíxx0005480dgg

manuscripttext

bakalářské práce

Praha,

2002

cze

Tato práce se zabývá otázkou, jakým způsobem lze zlepšovat kvalitu životního prostředí pomocí environmentálních daní, neboli daní a poplatků souvisejících se životním prostředím. Pro názornost se zaměřuje na oblast ovzduší, protože znečištění je externalitou, která se obzvlášť špatně oceňuje, její původce je špatně identifikovatelný a ovzduší je klasickým veřejným statkem. Znečištění také nerespektuje hranice států, proto je v této oblasti velmi důležitá koordinace a spolupráce na mezistátní úrovni. V první části se práce zabývá daněmi obecně, jejich výhodami i nevýhodami. Protože zavádění daní je především politické téma, obsažen je i úvod do analýzy politických trhů. Současná kvalita ovzduší je sice ve srovnání s počátkem 90. let uspokojivá, v některých ohledech však musí dojít k razantnímu zlepšení. Standardy kvality ovzduší jsou stanoveny normativně a k jejich dosahování lze využít environmentálních daní. Pro problémy s ovzduším se diskutuje široké využití spotřebních daní a zavedení nových spotřebních daní na teplo, uhlí, plyn a elektrickou energii. Protože silné znečištění je spíše lokálním problémem, navrhuji zavádění mýtného a poplatků za topeniště na tuhá paliva.

This paper discusses question how to improve the quality of environment with help of environmental taxes (environmentally related taxes and fees). As example it uses the air quality because air pollution is externality, which cannot be easily evaluated, the source of pollution is hardly identified and air is a typical public good. Furthermore, air pollution does not respect state borders thus coordination and cooperation in this area on international level is crucial. In the first section paper deals with environmental taxes in general -- their pros and cons. Because the implementation of taxes is a political issue, introduction to analysis of political markets is included. Present air quality is in comparison to the beginning of 90's satisfactory, in some areas major improvements are inevitable. Standards of air quality are set arbitrary and environmental taxes can be used to reach their requirements. To deal with problems with the air pollution I suggest wide use of present excise taxes and implementation of new taxes on heat, coal, gas and electricity. Because of local character of heavy pollution I suggest implementation of local tolls and annual fees for solid fuels furnace.

Bakalářská práce (Bc.)--Univerzita Karlova. Fakulta sociálních věd. Institut ekonomických studií, 2002

Tato práce se zabývá otázkou, jakým způsobem lze zlepšovat kvalitu životního prostředí pomocí environmentálních daní, neboli daní a poplatků souvisejících se životním prostředím. Pro názornost se zaměřuje na oblast ovzduší, protože znečištění je externalitou, která se obzvlášť špatně oceňuje, její původce je špatně identifikovatelný a ovzduší je klasickým veřejným statkem. Znečištění také nerespektuje hranice států, proto je v této oblasti velmi důležitá koordinace a spolupráce na mezistátní úrovni. V první části se práce zabývá daněmi obecně, jejich výhodami i nevýhodami. Protože zavádění daní je především politické téma, obsažen je i úvod do analýzy politických trhů. Současná kvalita ovzduší je sice ve srovnání s počátkem 90. let uspokojivá, v některých ohledech však musí dojít k razantnímu zlepšení. Standardy kvality ovzduší jsou stanoveny normativně a k jejich dosahování lze využít environmentálních daní. Pro problémy s ovzduším se diskutuje široké využití spotřebních daní a zavedení nových spotřebních daní na teplo, uhlí, plyn a elektrickou energii. Protože silné znečištění je spíše lokálním problémem, navrhuji zavádění mýtného a poplatků za topeniště na tuhá paliva.

This paper discusses question how to improve the quality of environment with help of environmental taxes (environmentally related taxes and fees). As example it uses the air quality because air pollution is externality, which cannot be easily evaluated, the source of pollution is hardly identified and air is a typical public good. Furthermore, air pollution does not respect state borders thus coordination and cooperation in this area on international level is crucial. In the first section paper deals with environmental taxes in general -- their pros and cons. Because the implementation of taxes is a political issue, introduction to analysis of political markets is included. Present air quality is in comparison to the beginning of 90's satisfactory, in some areas major improvements are inevitable. Standards of air quality are set arbitrary and environmental taxes can be used to reach their requirements. To deal with problems with the air pollution I suggest wide use of present excise taxes and implementation of new taxes on heat, coal, gas and electricity. Because of local character of heavy pollution I suggest implementation of local tolls and annual fees for solid fuels furnace.

Daně environmentální

ovzduší

Práce bakalářské

Století 20

životní prostředí

Bakalářská práce