Implementation of the EU pre-accession aid in the Czech Republic
Samková, Pavlína
The thesis we are presenting is devoted to a highly actual issue of the Czech reality: preparation of the Czech Republic for integration in the system of Structural Funds of the European Union. This issue belongs currently to the most frequently discussed topics related to the future membership of the Czech Republic in the European Union. It is the more important that it has palpable impacts already before the accession: the Czech Republic can benefit from the EU budget today already in the framework of the so-called pre-structural funds. Many institutions as well as regions in the Czech Republic have had the opportunity to come in touch with the solidarity principle promoted in the EU. After the accession to the EU, the Czech Republic will be entitled to receive from the Structural Funds about six-fold support than it receives today from the pre-structural funds. The principal objective of the research project was: to explore the experience of the Czech actors of regional development with the EU assistance and the state of their preparedness for the Structural Funds, all on the basis of a good understanding of the background given by the EU assistence and the Czech regional policy.
Předkládaná disertační práce je věnována vysoce aktuálnímu tématu české reality: přípravě České republiky na začlenění do systému regionálních podpor Evropské unie (Strukturálních fondů). V rámci těchto příprav čerpá Česká republika již dnes pomoc EU v rámci tzv. předstrukturálních fondů. Práce se soustředila na zodpovězení otázky, jak je tato pomoc využívána na regionální úrovni.První kapitola se zabývá různými aspekty pomoci, kterou Evropská unie až dosud poskytla České republice. Seznamuje čtenáře s tím, jak se vyvíjely cíle, rozsah, nástroje a formy pomoci, procedury a mechanismy její implementace, a rovněž podává přehled fondů EU, z jakých mohou regionální aktéři čerpat. Druhá kapitola je věnována druhé straně téže mince: popisuje úsilí České republiky vynaložené na využití této nabízené pomoci. Rozebírá postupně systém regionální politiky v České republice, její legislativní a institucionální rámec, územní uspořádání veřejné správy v ČR, tvorbu programových dokumentů, otázky financování regionální pomoci a systém regionální statistiky. Ve všech těchto aspektech regionální pomoci v ČR, jak byla utvářena zejména od poloviny 90.let, je patrný vliv "instrukcí" Evropské unie. Třetí kapitola představuje jádro celé práce. Seznamuje čtenáře s výsledky vlastního výzkumu - dotazníkového šetření s cílem odhalit roli jednotlivých regionálních aktérů v regionálním rozvoji, jejich dosavadní zkušenosti s fondy EU a jejich připravenost na využívání finanční pomoci ze Strukturálních fondů. Výzkum se zaměřil na tři skupiny regionálních aktérů v České republice, kteří mají největší podíl na regionálním rozvoji a nejsilnější vazbu na pomoc EU: obce nad 5000 obyvatel, kraje a regionální rozvojové agentury (RRA). Elektronickou cestou byly 263 obcím, 13 krajům (vyjma Prahy) a 18 RRA rozeslány strukturované dotazníky s otázkami v oblasti úlohy v regionálním rozvoji, kompetencí, partnerství, lidských zdrojů, financování projektů regionálního rozvoje, zkušeností s fondy EU a zdrojů informací o programech EU. Návratnost, které bylo dosaženo, lze dle měřítek sociologických výzkumů považovat za uspokojivou: 58% u obcí, 100% u krajů a 82% u RRA.
Univerzita Karlova v Praze
2008
2008
dizertační práce
application.pdf